Så er vi ude og sejle. Mød os på tirsdage ved Skærbæk Sø. Samt anden lørdag i måneden

Kontaktpersoner

Bo Søndergaard Tlf.: 23 49 46 27



2.4 ghz

Nedenstående tekst, er en gennemgang af hvordan 2.4 ghz systemet virker...
På følgende link kan endvidere læses om Jeti Duplex. Et oplagt valg af 2.4 ghz system til både.
Skalamodelbaade.dk

Hvis du har købt, eller tænker på at købe et 2.4 ghz system. Så vil du
sikkert sætte pris på at vide, hvordan teknologien fungerer. Det vil
jeg med denne artikel forsøge at hjælpe dig til.

Først en lille snak om det kendte (smalbånds) fjernstyrings system.

Det almindelige smalbånds RC system som vi kender det med 27 og 40 mhz
er nogenlunde til at forstå. Det virker som en almindelig AM eller FM
radio. Det sender et signal ud, som opfanges af en modtager, som
herefter sender det videre til servoerne.

Uheldigvis, som det er med de almindelige radioer vi har i hjemmet, så
kræver disse RC systemer deres helt egen kanal, hvis de skal undgå
forstyrelser fra andre RC anlæg. Desuden skal der ikke meget til at
lave forstyrrelser på en smalbånds radiokanal. F.eks. kan en
boremaskine eller støvsuger opleves at kunne høres på en alm radio.
Især hvis man lytter til udsendelser på AM båndet. Men FM er ikke
nødvendigvis bedre.

Forhandlere af 2.4ghz radioer. Eller rettere sagt, spread spectrum
(forkortes SS) hævder, at brugere af deres 2.4 ghz teknologi aldrig
vil opleve problemer med forstyrelser fra andre 2.4 ghz radioer. Ikke
engang hvis de sender på samme kanal.

Hvordan kan det så være?

For at forklare dette vil jeg bruge nogle illustrationer den ene
kalder vi "Motorvejs analogien".
I et håb om at gøre kompleksiteten i spread spectrum systemet til at forstå...
For at kunne gøre dette vil jeg tage mig nogle friheder... Men det er
ikke noget som bør have den store betydning... Meningen er, at du skal
ende op med at have en nogenlunde forståelse af hvordan det virker...


Er der noget med, at der findes forskellige slags Spread Sectrum systemer?

Ja, det gør der. Lad mig prøve at forklare...

Den første og mest almindelige model hedder DSSS (Direct Sequence
Spread Spectrum).
Det er et simpelt system hvor du har sender og modtager som taler
sammen på én og samme kanal på 2.4ghz båndet.

Den anden model hedder FHSS (Frequency Hopping Spread Spectrum). Her
skifter sender og modtager konstant kanal inden for 2.4 ghz båndet.

Hvordan virker det gamle 40mhz FM system.
Lad os først se på, hvordan det velkendte gamle smalbånds system
virker. Det vi kender som f.eks. FM 40mhz.

En radiosender som sender på AM eller FM båndet kan sammenlignes med,
at man kører cykel på en smal cykelsti omgivet af træer og buske.
For det første kan man ikke cykle for hurtigt, da man skal forestille
dig, at der til tider rager grene fra buske og træer ind over
cykelstien, som derved kan få dig til at vælte på din cykel.
For det andet. Hvis du møder en modkørende cyklist er der stor chance
for, at i begge vil falde af cyklen og komme til skade.
Dette er naturligvis ikke den optimale måde at kontrollere sine
potentielt dyre modeller. Men sørger man for at køre på hver sin
cykelsti (kanal) så går det langt hen af vejen.
Det har da også virket fint de sidste mange år...

Men så lad os da kigge på DSSS.
Det kan sammenlignes med, at den kanal du sender på er en flerspors
motorvej. Her kører du så i din "DSSS"bil. Din bil vil så hele tiden
skifte vognbane, for igen med det samme at skifte til endnu en ny
vognbane... Dette sker så hurtigt, at din bil nærmest befinder sig i
alle vejbaner på en og samme tid. I radio termer vil det sige, at
radiosignalet sender på et bredt spektre af radiofrekvensen. I
kontrast til hvordan det klassiske radiosystem bruger et meget snævert
område på frekvensbåndet.

Hvad er så meningen med at sprede sit signal ud på den måde. Det
virker som om det bliver lidt tyndt og svagt af det, kunne du så
spørge.

Tænk over dette... Hvis du møder en modkørende "DSSS"bil på
motorvejen, så vil du ikke blive påvirket af det. Din "DSSS"bil vil
nemlig fortsætte lige igennem den modkørende, da din bil vil skifte
til en anden vejbane og fortsætte videre derfra.

I radio termer vil det sige, at andre signaler på samme frekvens ikke
vil have stor betydning, da kun meget små dele af dit signal vil blive
forstyret. Det vil kun blive et problem, hvis hele motorvejen er fyldt
totalt op med andre "DSSS"biler.

En anden måde at forklare hvordan DSSS fungerer på, er ved hjælp af
kampzone analogien.
Hvis en gruppe soldater bliver sat i land ved en kyst vil de blive
bedt om at sprede sig. Det er præcis sådan DSSS gør. Det spreder sit
signal ud over et meget større areal end din gamle traditionelle
FM/PCM sender.

Forestil dig, at soldaterne løber med stor spredning gennem
slagmarken. Det vil da være svært at ramme en soldat i modsætning til,
hvis de kom løbene i tæt formation. En almindelig FM sender kan
sammenlignes med en tæt samling af soldater der kommer løbende gennem
slagmarken. De ville være lette at sætte ud af spillet med en enkelt
granat, hvorimod den spredte deling af soldater kun ville miste få
soldater ved et tilsvarende angreb. Resten ville nå deres mål.

Hvad så hvis der er en anden som bruger samme kanal som mig på 2.4ghz båndet?

Det vil der ikke ske noget ved, da dine soldater er spredt ud over
hele slagmarken.Der er masser af plads til, at soldater fra en anden
hær kan løbe gennem den samme slagmark, uden at nogen vil rende ind i
hinanden. Derfor er det muligt at adskillige 2.4ghz systemer kan
fungere på selv samme kanal.



Hvordan virker FHSS så?

FHSS står for Frequency Hopping Spread Spectrum. Dette betyder, at
radiosignalet hopper mellem et antal forskellige frekvenser på 2.4ghz
båndet, i modsætning til DSSS som sender på én kanal.

Hvis du har læst om DSSS, så vil du huske, at det virker som en bil
der hele tiden skifter vognbane på en meget bred motorvej. Så hurtigt,
at den nærmest er i alle vognbaner på samme tid.
FHSS virker så på den måde, at i stedet for at skifte til en anden
vognbane på motorvejen. Så skifter den til en vognbane på en helt
anden motorvej. Derved er det nu endnu mere ubetydeligt, om du møder
nogen på samme kanal (motorvej).

Hvis vi ser på FHSS på slagmarken. Så forestil dig, at din hær af
soldater hele tiden bliver teleporteret til en ny slagmark, mens den
bevæger sig mod sit mål. Her er det altså RIGTIG svært at ramme de små
bæster.

Nu håber jeg, at jeg har givet en lille forståelse for, hvordan 2.4ghz
systemerne fungerer.

Nu vil jeg forsøge at forklare lidt om hvordan det rent teknisk fungerer.
I din gamle FM sender og modtager har du et sæt krystaler som angiver
den kanal du benytter på f.eks. 40mhz båndet.

Ved 2.4ghz systemerne er det anderledes. her bruger man ikke
krystaller. Modtageren skal i stedet bindes til senderen. Dette gøres
som regel ved at aktivere en bind-funktion. Når en modtager er bundet
til en sender, så hører de 2 sammen. En modtager kan godt bindes til
en anden sender. Hvis man f.eks. finder en brugt modtager.

Hvis du har et DSSS system, og du skal sejle med din model, så tænder
du for din radiosender. Den venter så på, at få signal fra en
modtager. Når du så tænder for modtageren i din model, så vil dit
radioudstyr lede efter en kanal med mindst mulig forstyrelse. Denne
kanal vil de så blive enige om at bruge.

Hvis der tale om FHSS vil dit system finde f.eks. 16 kanaler som kan
bruges. Senderen vil så skifte mellem disse 16 kanaler i bestemt
rækkefølge. Denne rækkefølge vil modtageren naturligvis være bekendt
med. Det skal bemærkes, at skiftene mellem kanalerne går så hurtigt,
at det ikke er noget man vil opdage.

Der findes varianter af hvordan DSSS og FHSS arbejder. Men disse vil
jeg ikke komme ind på da jeg frygter, at det kan forvirre mere end
gavne. Det kan man selv bruge google til at blive klogere på.

Til sidst er der nogle ting man nok skal vide, inden man går ud og
finder sit nye 2.4 ghz raioanlæg.
Ved det gamle FM system kan man bruge modtagere af forskellige
mærker/fabrikater. Det kan man IKKE med 2.4ghz. De forskellige 2.4 ghz
systemer er ikke kompatible på tværs af fabrikaterne.
Derfor må man sætte sig lidt ind i, hvad de forskellige producenter
kan tilbyde, og derved vælge det rigtige.

Så skal man være opmærksom på, at det er vigtigt, at modtageren har en
god strømkilde. I en 2.4ghz modtager sidder der en lille computer som
udregner uhyggeligt mange små beregninger. Derfor er det vigtigt, at
den får strøm nok. Man bør nok udskifte de små modtager pakker med 4
AA-celler. Brug i stedet en regulator med BEC, eller en batteripakke
med 5 celler.

Når man nu har besluttet at skifte til 2.4ghz... Så kan man gøre det i
små bider.
Det er nemlig muligt at udbygge sin gamle FM sender med et 2.4ghz
modul. (dette er ikke muligt med alle sendere). Med en omskifter vil
man kunne skifte mellem 2.4ghz og 40mhz indtil man med tiden har
ombygget alle sine modeller til 2.4 ghz.

Bliv opdateret pr. mail.